Jump to Content
יונתן פיק

עסק באדריכלות

1. מזוודה קלה
"העצה הטובה ביותר כדי 'לטייל קל' היא לא לקחת תיק"
"כדאי לארוז מעט בגדים, יותר קל למצוא מכבסה פעם בשבוע מאשר לסחוב יותר כל הטיול"

ישנה שאיפה, בדרך כלל, לבסס את העסק על התשתית הטובה ביותר: חלל רחב במיקום מצוין, כח אדם איכותי וכלי עבודה חזקים. תשתית טובה גם באיכות וגם בגודל, כשלכאורה עסק גדול = לקוחות גדולים.
אולם הוצאות שוטפות מכבידות על העסק ומייצרות "מכונה מפלצת" שצריך להאכיל כל הזמן ולאורך זמן, וכתוצאה מכך עלול להתפתח מרדף אחרי פרויקטים, במחירים שלא רצינו בהם מלכתחילה.

החוכמה היא למצוא את האיזון ולהקים עסק ש"נוסע עם מזוודה קלה":
מצד אחד נוכחות ויכולת להתמודד עם פרויקטים גדולים ומורכבים בצורה איכותית, תוך מתן שירות טוב ללקוח, ומצד שני הוצאות נמוכות, זריזות, גמישות בהסתגלות לשינויים, וחופש לקבל החלטות ולבחור את הפרויקטים.
חלק מהפתרונות לעסק כזה הוא בשיתופי פעולה עם עסקים אחרים – חלוקת עבודה, חלל והוצאות,
וגידול הדרגתי עם הזמן.
עסק כזה יידע להתאים עצמו ולעמוד בתקופות של חוסר או של עומס.

2. אבו נפחא

אחד מהמאפיינים הבולטים של הדגים החברים במשפחה זו – וזהו גם מקור שמה בעברית, הוא היכולת לבלוע מים, להתנפח ולהציג עמם בגודל כפול ויותר, לצורך הגנה.
מדינת ישראל היא "מדינת אבו נפחא". כל עסק "מנפח" את הנראות שלו בהצגת כמות – הפרויקטים/משרדים/עובדים/קשרים/כסף על מנת למשוך עוד לקוחות וקשרים עסקיים.
היחס שלנו לגבי גודל וכוח דומה לחוקי כוח המשיכה:
ככל שגוף משדר שהוא גדול יותר, חזק ובעל השפעה, בהתאמה גדל כוח המשיכה שלו כלפי הגופים האחרים שרוצים להתקרב אליו.
במצגת, באתר, בפייסבוק ובפגישה הבאה בואו ננפח את עצמנו, רק שלא נתפוצץ.

3. פלאפל או שמנת

פלאפל מוכרים בעשר שקל בדוכן ברחוב, כל דקה יוצאת פיתה. כמויות ובזול.
ליד כל דוכן יושבים שני ישראלים עם פיתה נוטפת ומחשבים בקנאה את הרווחים האסטרונומיים של בעל הבית.
מנות קונספט, לעומת זאת, במסעדת שף מוכרים במאות שקלים, באווירה מפונפנת, לסועדים מעטים, שיושבים לצהרים שעה-שעתיים. מצומצם, איכותי וביוקר.
באדריכלות אפשר להרוויח כסף בשני התחומים האלו:

א. פרויקטים גדולים (שכונת "סביוני נס ציונה") – הרבה בניינים ויח"ד, בניה פשוטה וחזרתית. מחיר היחידה נמוך אבל הכמות מספקת תזרים גדול למשרד. הלקוחות הם לרב חברות קבלניות גדולות.

ב. פרויקטי יוקרה, קטנים – וילות למאיון העליון בשכ"ט של מאות אלפי שקלים
או פרויקטי יוקרה גדולים אך יחידניים – מגדלי זכוכית למגורים, משרדים, מסחר ומלונאות.
פרויקט בסטנדרט גבוה, מול לקוחות פרטיים עשירים מאד או חברות יזמיות, המקבלים שירות אישי, "אחד על אחד". מצומצם, איכותי וביוקר.

מכל שאר העבודה האדריכלית הנמצאת בתווך שבין שני התחומים האלו – תכנון בית פרטי למשפחת כהן ברחובות, שיפוץ דירת ארבעה חדרים במודיעין, בניין תמ"א 38 בר"ג או גן ילדים בכפר סבא – אפשר להתפרנס או להישאר מעל המים, אבל לא להרוויח.
התחום הציבורי בארץ – תחרויות, הזמנות של פרויקטים מרשויות, מוזיאונים, מוסדות חשובים וכו' – הוא מאוד מצומצם וסגור. זאת לעומת המצב בחו"ל, בו התחום הציבורי רחב הרבה יותר, מה שמשאיר את הזירה היזמית כשדה הכלכלי העיקרי לאדריכלים.

כדאי לבחור תחום בין השניים, או לשלב ביניהם, אבל לא להיגרר למה שבאמצע. בתאבון!

4. צלף או מכונת יריה

צלף מכוון ויורה כדור מדויק אחד כל כמה דקות. מכונת ירייה שולחת עשרות כדורים לאזור כללי בשניות.

שיווק של עסק ללקוחות פוטנציאלים יכול להיות איכותי – ממוקד ועמוק, או כמותי – גדול ורחב.
בשיווק איכותי נבחר סוג פרויקט ולקוח ספציפי. השיווק, הכולל הדגשת המיומנות של המשרד בתחום, מכוון במיוחד ללקוחות אלו. שיווק כמותי לעומת זו עובד על מימוש התקשרות עם אחוז מסוים מכמות גדולה של לקוחות אליהם נשלח השיווק.
באופן כללי הגישה האיכותית לשיווק טובה להתקשרות עסקית בין עסק לעסק (משרד אדריכלים וחברה יזמית למשל) בפרויקטים איכותיים, והגישה הכמותית מתאימה לפרויקטים בסיסיים או לעסק פוגש צרכן (משרד אדריכלים ולקוח פרטי או חברה יזמית ורוכשי דירות) אולם זה תלוי באופי הפרויקט ובכיוון הדרך של המשרד.
משרד אדריכלים בהקשר הזה צריך לבחור האם הוא מתמקד בתחום/תחומים ספציפיים, מגדיר מהי תמצית המשרד והמיתוג הייחודי שלו או שהוא פונה למספר תחומים כדי להתקדם ולגדול, תוך ניצול הזדמנויות נקרות משתנות.

בסופו של דבר, אדריכלות היא לא אבקת כביסה. היא כוללת ערכים תרבותיים, חברתיים וסביבתיים, בפרויקטים שהתכנון והביצוע שלהם אורך זמן רב, תוך התקשרויות עם קבוצה קטנה של אנשים,
לשם ולקשר האישי חשיבות גדולה.

אז אירזו קל, בחרו תחום, נפחו את עצמכם קצת וכוונו גבוה.

חזרה לבלוג אדריכלים